بررسی قاعده عبور کشتیها در حقوق بین المل دریاها
بررسی قاعده عبور کشتیها در حقوق بین المل دریاها
پروژه بررسی قاعده عبور کشتیها در حقوق بین المل دریاها در 49 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست
بخش اول کلیات
مبحث اول- تنگه
مبحث دوم- تعریف حقوقی تنگه های بین المللی
مبحث سوم- عبور ترانزیت
مبحث چهارم- حق عبور ترانزیت
مبحث پنجم- نظام عبور ترانزیت و گرا
بخش دوم
نظام حقوقی تنگه ها طبق کنوانسیون دریای سرزمینی 1958
بخش سوم
مبحث اول- نظام حقوقی تنگه ها طبق کنوانسیون حقوق دریاها 1982
مبحث دوم- تکلیف کشورهای غیر عضو کنوانسیون
مبحث سوم- شمول کنوانسیون بر دولتهای غیرعضو
مبحث چهارم- مواضع ایران در کنفرانس حقوق دریاها 1982
مبحث پنجم- حقّ عبور ترانزیتی از تنگه ها
گفتار چهارم
کنوانسیون مقررات هواپیمایی کشوری (کنفرانس شیکاگو 1944)
مبحث اول- پیشینه
مبحث دوم- امضای پیمان شیکاگو
مبحث سوم- تشکیل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO)
مبحث چهارم- اهداف ایکائو
مبحث پنجم- کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری و مقررات مربوط به ترانزیت
گفتار پنجم
مبحث اول- نظام حقوقی خاص تنگه هرمز
مبحث دوم- تعیین حدود دریای سرزمینی درتنگه هرمز
گفتار ششم
قانون مناطق دریایی و مواد مربوط به رژیم عبور
نتیجه
منابع
مبحث اول- تنگه
گذرگاه دریایی طبیعی باریکی است که دو منطقه بزرگ دریایی را به یکدیگر متصل می کند. به موجب حقوق عرفی کلاسیک دریاها، در صورتی که آبهای یک تنگه یا حداقل کانال نسبتاً گسترده ای در آن، دریای آزاد باشند، هیچ مسأله ای بروز نمی کند چرا که آزادی دریای آزاد، کشتیرانی آزاد را ایجاب می کند. اما چنانچه تنگه ای کاملاً متشکل از دریای سرزمینی یک یا چند کشور باشد، کشتیهای خارجی( از جمله کشتیهای جنگی) تنها حق عبور بی ضرر از آن را دارند.[2] کلمه تنگه اصطلاح دقیقی نیست و در هیچ یک از کنوانسیون های حاصل از کنفرانسهای ملل متحد برای حقوق دریاها دقیقاً تعریف نشده است. معنی عادی تنگه عبارت از : معبر باریک طبیعی، یا بخشی از آب که دو قسمت بزرگتر از آبها را به هم متصل می کند.[3] وضعیت حقوقی آبهای تشکیل دهنده تنگه و استفاده از آنها برای کشتیرانی بین المللی، بیشتر از تعریف تنگه برای روشن شدن حقوق دولت ساحلی و دولت صاحب پرچم کشتی اهمیت دارد. لذا در ادامه گزارش به نظام حقوقی تنگه ها می پردازیم.
- ۹۵/۰۳/۱۵